ورزش

میرزازاده هیچ شباهتی به لوپز نداشت/اجازه ندادند مهمدی طلا بگیرد

میرزازاده هیچ شباهتی به لوپز نداشت/اجازه ندادند مهمدی طلا بگیرد

جمشید خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در بازی‌های المپیک پاریس گفت: در وهله اول باید یک تبریک جانانه به رئیس فدراسیون کشتی بگویم که همه امکانات را برای حضور موفق تیم در المپیک پاریس مهیا کرد. رئیس فدراسیون پیش از اعزام برای ملی‌پوشان کشتی هتلی خارج از دهکده در نظر گرفت که به اعتقاد من کار درست و به جایی بود. اعضای کادر فنی و کشتی‌گیران همگی زحمت کشیدند و نتیجه بسیار قابل قبولی به دست آمد.

وی گفت: مهدی محسن نژاد اولین مدالش را در امیدهای جهان با خود من گرفت، او کشتی‌گیر خوب و مستعدی است اما نباید این واقعیت را کتمان کرد که سطح کلاس فنی این کشتی‌گیر در همان سطح مانده و هیچ تغییری نکرده و چیزی هم به آن اضافه نکرده است. اگر او قصد ماندن در کشتی را دارد باید تکنیک و تاکنیک خود را ارتقا دهد تا بتواند به مدال برسد.

خیرآبادی عنوان کرد: در وزن ۶۷ کیلوگرم به نظرم سرمربی تیم یک قمار بزرگ انجام داد. یک قهرمان المپیک را به خاطر مشکلات وزنی که داشت کنار گذاشت و به یک جوان جنگنده و خوش آتیه اعتماد کرد. خدا را شکر این قمار جواب داد. البته نمونه این اتفاق برای سرمربی تیم ملی اتفاق افتاد. زمانی که رنگرز قهرمان جهان بود، محمد بنا یک جوان گمنام به نام حمید سوریان را جایگزین او در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ کرد. در آن زمان حمید سوریان جواب داد و قمار صورت گرفت و در این زمان هم این قمار باز هم جواب داد و سعید اسماعیلی توانست به مدال طلای المپیک برسد.

مربی کشتی فرنگی خاطرنشان کرد: در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی نژاد تجربه حضور در این میدان بزرگ را نداشت و متأسفانه از دور رقابت‌ها کنار رفت. کاویانی نژاد نیاز داشت قبل از حضور در میدان المپیک در چند مسابقه بزرگ شرکت کند تا تجربه لازم را کسب کند. به هر حال همانطور که چندین سال به گرایی بزرگ در این وزن فرصت دادند حالا باید به این کشتی‌گیر جوان هم فرصت بدهند.

خیرآبادی عنوان کرد: در وزن ۸۷ کیلوگرم یک دلاور بختیاری داریم که سالیان سال در این وزن آقایی می کند و به اعتقاد من لیاقت او مدال طلا بود و اگر در مرحله فینال به حریف او اخطار می‌دادند، شرایط طور دیگری رقم می‌خورد. البته من پیش بینی این موضوع را از قبل کرده بودم. زمانی که ما در لندن سه مدال طلا گرفتیم، در آخرین مسابقه سر سعید عبدولی را بریدند و گفتند نمی‌شود. امکان نداشت آن‌ها اجازه بدهند ایران چندین مدال طلا بگیرد. در این المپیک هم شرایط به همین صورت پیش رفت. برای آن‌ها سخت است که اجازه بدهند سومین مدال طلا نصیب ایران شود به همین خاطر اگر یک اخطار به حریف بلغاری می‌دادند و او خاک می‌شد قطعاً نتیجه کشتی تغییر می‌کرد. به هر حال چیزی از ارزش‌های او کم نشد و کسب مدال نقره المپیک آرزوی خیلی از کشورهاست و او با این سن کم به آن رسید.

وی با اشاره به مدال آوری محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم گفت: ساروی یکی از جوانان خوش آتیه ایران است که لیاقتش مدال طلای المپیک است. به نظرم تنها مدالی که در کارنامه اش کم داشت طلای المپیک بود که خوشبختانه به آن رسید. ساروی از نظر فنی روز به روز رشد کرد و توانست قهرمان المپیک شود.

خیرآبادی گفت: من زمانی که سرمربی تیم آذربایجان بودم در یک اردوی مشترک هشت روزه با لوپز بودیم. او در تاریخ کشتی یک استثنا محسوب می‌شود. ما تاکنون هیچ ورزشکاری را سراغ نداریم که در شش المپیک شرکت کرده و ۵ مدال طلا کسب کرده باشد. قطعاً پیروزی مقابل این غول کوبایی کار هیچ کس نیست. اگر هم در مسابقه‌ای باخته به خاطر مسائل پشت پرده بوده وگرنه در طول زندگی قهرمانی‌اش یک باخت نداشته است. در هر صورت میرزازاده خوب کشتی گرفت و می‌تواند سالیان سال قدرت نمایی کند. البته که در ایران یک سه ضلعی قدرت بین علی اکبر یوسفی، فردین هدایتی و امین میرزازاده داریم.

مربی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که برخی معتقد بودند میرزازاده برنامه‌ای برای رویارویی با لوپز نداشت، گفت: برنامه زمانی قابل اجراست که دو کشتی‌گیر در یک سطح متعادل باشند، اختلاف شدید دو کشتی‌گیر همه برنامه‌ها را بهم می‌ریزد. همه نقشه‌ها برآب شد.

خیرآبادی در واکنش به خداحافظی صباح شریعتی گفت: فکر می‌کنم صباح شریعتی با مربیان آذربایجانی برای خداحافظی‌اش هماهنگ نکرده بود. البته این موضوع را مطمئن نیستم ولی با توجه به اینکه صباح شریعتی ۱۰ سال است که در آذربایجان حضور دارد بعید می‌دانم آن‌ها موقع خداحافظی‌اش او را رها می‌کردند. کادر فنی کشتی ایران حرکت بزرگ و پهلوانانه‌ای انجام داد و ای کاش نفرات دیگر از ایران هم روی تشک می‌آمدند. در این مسابقات ما حرکات جوانمردانه زیادی دیدیم و فکر می‌کنم اصل ورزش همین است. حرکت امین میرزازاده نمادین شد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا